Mitt navn er Jan Erik Granbo, født i 1965 og jeg er fra Trondheim.
Mitt barndomshjem lå like ved marka, vi hadde mange fiskevann med ørret i som vi fisket i hele året. Ved mitt barndomshjem lå en liten elv som hadde sitt utspring fra fiskevannene i marka, denne elva er den eneste sideelven til Nidelva. I denne elven vandret laks og sjøørret opp fra Nidelva: Men det var ørreten som kom ned i elva fra marka vi fisket mest etter. Jeg vokste så å si opp i denne elva, dette var vår lekestue: Allerede i 10 års alderen oppsøkte jeg Nidelva for å fiske både laks, sjøørret og brun ørret. Denne sommeren tok jeg mine første laks og sjøørreter på fluestang, men ørretfangstene i den øvre delen av elva var også spennende. I 13 års alderen fikk jeg en brunørret på 3,5 kg. Hele barndommen gikk med til å fiske og binde fluer, dette var en meget spennende tid for en lærevillig unggutt.

Da jeg ble så gammel at jeg fikk førerkort og egen bil, dro jeg på fisketurer til Gaula, Orkla og Stjørdalselva for å prøve storlaksen med mine fluer. Jeg var allerede i 16 års alderen besatt av å trene med fluestang, dette ble min hobby i hobbyen. Etter hvert startet jeg med å holde kurs både i kasting og fluebinding, og mine første kurs hadde jeg for velferden i forsvaret. Jeg leste alt jeg kom over, mange er de skribenter, som gjorde vinteren til en enda lengre ventetid, men dette var spennende man lærte mye av disse bøkene og filmene.

Senere fikk jeg jobb hos Nor Sport som demo kaster; dette var en lokal fluefiskeforetning der jeg var med på demoer og kastekurs. Det var i denne perioden jeg skjønte at jeg kastet både langt og pent. Da var ikke veien lang for å være med på Norgesmesterskapet i fluekasting, som den gang ble arrangert på Skogsbruksmuseet på Elverum. Der gikk det skikkelig bra, og i løpet av de 4 årene jeg var med og konkurrerte var jeg på pallen mange ganger, jeg ble norgesmester 3 ganger. Under denne perioden ble jeg også, som en av de første i Norge sertifisert som kasteinstruktør i regi av Norges Casting forbund. Dette gjorde at jeg fikk høyere ambisjoner, og jeg ville prøve å skaffe meg en jobb der jeg kunne jobbe med fluefiske hele dagen. Det gikk en periode før denne drømmen ble oppfylt, og i mellomtiden fikk jeg jobb hos Aktiv Fritid som Power Team medlem. Dette var en svært viktig periode og jeg lærte mye av dette teamet. Etter dette skjedde saker og ting i rask rekkefølge. Jeg ble fast ansatt hos Aktiv Fritid som selger for Guideline og Gary Loomis produkter, drømmen var oppfylt.
I denne jobben har jeg utviklet meg som fluefisker, og jeg jobbet også som produktutvikler, noe som var veldig spennende. Kurs var en viktig del av denne jobben, både for ansatte i butikkene, og det ble mange kurs og foredrag på messer rundt omkring.

Jeg laget en film om enhånds laksefiske i denne perioden, dette ble en meget populær film. Og etter hvert ble det flere turer til våre naboland for å holde foredrag om fiske og kasting.
Jeg etablerte også min egen laksefiskeskole i Gaula på Aktiv Fritid sitt eget vald.
Det var alt dette som gjorde at jeg etter hvert fikk planer om å stifte mitt eget firma for å jobbe kun med kurs og fiskefilm samt foredrag om fluefiske etter laks.
Jeg har fisket mest i elvene Orkla og Gaula, men det er Gaula som etter hvert er blitt min favorittelv. Mitt favorittfiske er å jakte på laksen med enhånds fluestang.

Jeg kan i dag oppsummere med å ha hatt besøk av over 10 000 fiskere på mine kurs og foredrag. Dette har gitt meg troen på at det er mulig å etablere et eget lite firma som kun skal jobbe med laksefiskekurs, filmproduksjon, guiding, foredrag og vanlige binde og kastekurs.
Dette er min neste store drøm; tenk å få stå opp hver morgen og kun skal drive med det beste som finnes på denne jord– FLUEFISKE.

Jeg håper du liker min hjemmeside! Jeg kan love deg mange fine bilder og artikler om fluefiske i tiden framover, du kan også lese info om mine kurstilbud, og hvor jeg skal arrangere disse.