Jørem laksevald i Namsen.

Steffen og jeg hadde gledet oss lenge til å dra til Jørem for og prøve laksefisket der, vi hadde ikke fisket i Namsen før så det skulle bli spennende og prøve den elva også. Jeg traff Jenny og Sven Åge Domås på villmarksmessa for et par år siden og fikk en invitasjon til å komme og fiske på deres vald. Dette hadde jeg veldig lyst til, fordi at jeg og Steffen allerede hadde pratet om at vi skulle bli flinkere til og prøve andre lakseelver i Trøndelag. Så da jeg fortalte dette til Steffen svarte han, når drar vi?

Sommeren etter skulle vi endelig dra til Namsen, planen var at vi skulle fiske i flere elver på vei oppover og dette skulle vise seg og bli en svært så fin guttetur. Må vel bare innrømme at vi 2 hardbarka «Gaulafiskere» ble veldig imponert av det laksefisket som finnes i Nord - Trøndelag, og vi begynte og legge planer for neste år fiskeferie allerede før vi kom hjem fra denne turen.

Da vi ankom Jørem i et strålende vakkert Juli vær, ble vi tatt godt i mot av Jenny og fikk en omvisning i huset vi skulle bo i. De hadde pusset opp huset selv og det var virkelig fint synes vi, så her skulle vi nok finne roen. Fine rom og gode senger gjorde at man virkelig var bra uthvilt til dagens fiske.

Etter en kaffepause og masse god informasjon om fisket i elva, så var det bare og rigge stenger og starte fisket. Vi var jo veldig spent på selve fisket i Namsen, denne elva er jo en typisk båtelv fordi den er veldig stor, så det fiskes mest fra båt med lokalkjente roere. Og det er ingen tvil om at dette er et effektivt fiske, der man svinger fra bredd til bredd med 3 stenger, og slipper seg sakte nedstrøms mens man avfisker valdet. Vi gledet oss til og prøve båtfisket, men var også spent på og prøve fisket fra land slik vi var vant til fra Gaula. Namsen er jo så stor, så det kan virke veldig håpløst med landfiske nå man kaster flua 20-30 meter ut i elva, også er det enda 100 meter over til den andre siden av elva. Men vi vet at laksen som oftest velger letteste vandrerute på vei oppover elvedalen, så vi gledet oss stort til og prøve landfisket.

Sven Åge viste oss sone 4, dette er en av flere fine strekninger på Jørem valdet for landfisket, og det var på denne sonen vi skulle debutere som Namsen fiskere. Sone 4 er en flott plass, som har en jevn fin strøm, og var veldig innbydende for fluefiske.
Elva var ca 80 m/3 da vi fisket her, så vi rigget tohåndsstenger i klasse 8-9 og 9-10, og det var ingen problem med og fiske med ei 13-14 fots stang i klasse 8-9 på denne vannstanden. Jeg kommer aldri til og glemme følgende opplevelse; jeg skulle starte øverst på valdet, Steffen startet midt på strekningen. Jeg hadde sett meg ut en stor stein som lå i elva innenfor kastelengde, bak denne steinen ble det et fint blankparti med 2 strømkanter på hver side, jeg var helt sikker på at det sto laks på denne plassen. Og på det tredje kastet så dro det til, flua var min egen Granbokorhva tube og snøret var 3D snøret F/2/4, så dette var en helt vanlig Gaula kombinasjon. Jeg mistet denne laksen med en gang, men nå var stemningen på topp, og jeg glemte helt tid og sted.
At det går an; første gang i en ny elv og allerede på tredje kastet var jeg godkjent av Namsen laksen, jeg var veldig spent på det fjerde kastet. Flua traff akkurat der jeg ville, den startet ferden mot land i perfekt dybde og hastighet, og igjen kjente jeg at laksen var der, den dro rolig i flua i flere sekunder, og tilslutt så måtte jeg løfte stanga for mothug, men da var den borte. Jeg var nå virkelig i «spenningsmodus», og vurderte og skifte flue og prøve laksen en gang til, så ny flue og høyere fart var nå planen for og lure denne fisken til et skikkelig hugg.
Men så langt kom jeg ikke, for da hørte jeg plutselig det velkjente ropet fra min sønn når han har fått på laks «hængen», jeg måtte se 2 ganger, jo han hadde fisk på. Hæ, er det mulig 3 laksekontakter på oss allerede etter 15 minutts fiske, dette lovet godt. Var ikke helt enkelt og forlate min laks som sto bak steinen her, men måtte ta bilder og oppleve dette sammen med Steffen! Steffen fisket med 3D snøre F/1/2 og Filmtuba, også et helt vanlig Gaula oppsett, herlig! Denne laksen ble pent landet og satt ut igjen, det var en flott smålaks på ca 3 kg, for en start vi fikk på denne turen!
Steffen tok enda en smålaks her litt senere på dagen. Vi bestemte oss for at på sone 4 ville vi fiske igjen senere også.

Selv i Namsen trenger man ikke vade dypt.

Vi fikk flere spennende opplevelser på denne turen, og jeg likte veldig godt de forskjellige landplassene vi fisket fra. Men det som var det mest spennende var da vi med båten ble kjørt midt ut i elva hvor det lå en grunne, her ankret Sven Åge opp båten, og vi gikk og fisket midt i elva med vann på alle kanter. Dette var en veldig bra plass, fordi at utenfor denne grunna gikk det ei smal renne som laksen ofte stoppet i, så dette var en veldig god høl for vanlig kastefiske!

Vi storkoste oss på Jørem, gården og valdet ligger i en flott del av Namdalen. Vi kokte kaffe ved elva og båtplassen der, og bare nøt livet som laksefiskere i godt sommervær. Vi trivdes veldig godt i huset, og Jenny og Sven Åge er rett og slett noen veldig trivelige grunneiere. De tar seg av deg på en måte som er helt utrolig, servicen er helt på topp. Noen få ganger i livet kommer man til et sted hvor man trives så godt at man ikke vil reise hjem igjen, og Jørem Laksevald er et slikt sted.

brenn

Jørem vald. Valdet ligger ca 3,5 mil fra sjøen, og selve valdet er 4 km langt. Det er delt inn i 4 soner, hvor du disponerer 2 soner annenhver dag. Det er lokalkjente roere/guider der som fisker på valdet selv også, slik at de vet hvor laksen står til enhver tid. Den største laksen som er tatt i Namsen er tatt på Jørem, og dette valdet er normalt et veldig bra storlaksvald. Det selges flere kortløsninger, og du kan også bestille fiske med overnatting og mat hos Jenny og Sven Åge. Jenny jobber fulltid med laksefisket, og tar seg av markedsføring av valdet og det er hun som lager maten og ordner slik at gjestene får et flott opphold. De leier ut huset også til jegere som jakter i området samt at mange firma holder seminar der.

Om du har lyst til å ta en 3 dagers tur, eller ei hel fiskeuke, ta kontakt med Jenny, hun hjelper deg med og planlegge ditt opphold.
Mob nr: 90 79 76 77. E-post: post@jorem.no

Det ble ytterlige en smålaks til på oss, denne tok Steffen fra båten. Men dette var jo en typisk smålakssesong også, så vi skal tilbake hit igjen for å prøve å lure den store Namsenlaksen ved enn senere anledning.

Takk til Jenny og Sven Åge for sommerens beste fiskeopplevelse, vi kommer tilbake!