Årets fluer 2009.

Denne sesongen ble ikke like bra som i fjor, men ofte nok ble det bøyd stang og hissige utras til at noen fluer utmerket seg. Junifisket gikk jeg egentlig glipp av denne sesongen grunnet mye å gjøre i jobben. Jeg fisket kun en kveld i juni, og denne kvelden mistet jeg en flott laks på den gode gamle Red Butt tuben.

Del 1 av denne tradisjonelle artikkelserien skal handle om en helt annen lakseflue, nemlig Sunray Shadow med Muddler hode. Da jeg var på Trout and Salmon messa i Skottland fikk jeg se disse tubefluene for første gang, jeg likte det jeg så med en gang, så jeg passet på og ta med meg noen slike hjem til Norge.

Livsfarlige fluer i boksen.

I den siste 10 års perioden har det vært en stor utvikling på dette med forskjellige Cone Heads for og montere på flua, og jeg er ikke i tvil om at disse fungerer både til og balansere fluene, men også slik som de nye Turbo konene gjør at de skaper ekstra bevegelse i fluas materialer. Jeg liker også godt og fiske med Muddler hoder på mindre fluer, jeg har fisket en del med ei Black and silver lakseflue på dobbelkrok 6 som er bundet med Muddler hode.
Denne flua har en del ganger sørget for god kveldstemning langs elvebredden. Jeg har også observert at flere laksefiskere prøver ut forskjellige tubefluer som de har bundet Muddler hoder på, spennende!

Denne gjør laksen illsint.

Så da jeg fikk se disse Sunray tubene bundet med dette var jeg egentlig ikke i tvil i det hele tatt – disse ville garantert gi meg flotte opplevelser i elva. Muddler hodet på fluene sørger jo for at den utmerker/beveger seg på en annen måte i sin ferd mot land, dette materialet sørger for at vannet bobler rundt fronten av flua slik det skaper ekstra liv og også noe lyd. Det er jo dette Turbo konene gjør også, og derfor er det i mange situasjoner at laksen blir illsint på ei slik flue.
Og når vi vet hvor sint laksen kan bli på ei vanlig Sunray tube, så skjønte jeg straks at kombinasjonen Sunray med Muddler hode ville gi fisk.
Snakk om å få rask tilbakemelding på teoriene jeg hadde for dette fluevalget, det var fast fisk allerede etter kort tid i elva med denne montert på fortommen. Og flere ganger i løpet av denne sesongen var det denne flua som sørget for bøyd stang og stor stemning. En annen ting som jeg satte ekstra stor pris på var det faktum at disse fluene viste seg som storlaksfangere, og ingen ting er mer spennende en det vel?

Klart at laksen blir irritert på denne.

Prøv dem med andre farger i undervingen også.

De gangene jeg så at det kom laks inne i hølen var jeg rask til og sette på den største av disse Sunray Muddlerne, flua fungerte nemlig veldig bra på gangfisk også. Selv på fisk som kom samlet i store stimer og som hadde høy fart igjennom hølen fungerte disse på. Og akkurat i denne situasjonen er det normalt sett ikke så lett å få laksen til å ta flua.

De gangene det hadde stoppet laks i hølene, fisket jeg først over med en annen flue gjerne i mindre størrelser, så satte jeg på Sunray Muddleren på den neste økta. Og det var ikke få ganger jeg fikk reaksjoner med denne strategien, derfor ble dette ble fort en fast prosedyre å gjøre på fisk som hadde stoppet opp.

Med andre ord; disse fluene er kjempespennende å fiske med, og de fungerer under mange forskjellige forhold. Jeg fisket faktisk med dem etter at sommerflommene dempet seg også, og på ganske stor elv med brunt vannfarge tok laksen ofte flua helt inne ved land da jeg startet hjemdragene. Prøv dem med gul, orange eller blå undervinge også, samt noe krystalflash. Dette gjør fluene til den perfekte attraktor som kombinerer flere anerkjente faktorer som provoserer laksen til hugg.
Huttetu hvor jeg gleder meg til jeg står i elva med en Sunray Muddler montert på fortommen igjen.

Neste og siste artikkel om årets fluer fra sesongen 2009 kommer i oktober.